In de praktijk krijgen freelancers vrijwel al hun werk van opdrachtgevers die ze direct of indirect kennen. Als tijdens een redactievergadering wordt besloten om een reportage uit te zetten, gaat men niet via Google op zoek naar een geschikte fotograaf. Meestal wordt er geroepen: ‘Kennen we een goede fotograaf die dit soort werk kan maken?’ Het gaat in de creatieve sector (en in de rest van het bedrijfsleven) net zoals in het ‘gewone’ leven: het liefst schakel je een oppas, schoonmaker of klusjesman in die je kent, al is het maar vaag. Ook opdrachtgevers werken het liefst met mensen die ze kennen. En ze werken bij voorkeur met mensen die ze graag mogen.

Het is een open deur, maar om ervoor te zorgen dat je door klanten wordt gebeld en dat jij klanten kunt bellen, zul je een netwerk van relaties moeten opbouwen en onderhouden. Hiervoor zijn netwerkborrels, bedrijfsfeestjes, seminars, vakbeurzen, zakenlunches en de zakelijke sociale media bedoeld. Maar ook een cursus, een feestje van vrienden of een gesprekje met ouders op het schoolplein kan gelegenheid tot netwerken bieden.
Geen paniek, ‘offline netwerken’ betekent niet dat je te pas en te onpas met visitekaartjes strooit en jezelf probeert te promoten. Het gaat er alleen maar om dat je de juiste mensen leert kennen en dat je ervoor zorgt dat deze mensen weten wat je doet. Meer niet. Door te netwerken creëer je mogelijkheden om zonder koude acquisitie op termijn een verkoopgesprek via warme acquisitie te kunnen voeren. Dus je product of dienst verkopen is hier nog niet aan de orde.

Veel freelancers worden nerveus als ze op een bedrijfsfeestje niet met de chef-reportage of de artdirector over hun werk kunnen praten. Ze denken dat ze opdrachten moeten scoren, terwijl deze borrels juist zijn bedoeld om elkaar persoonlijk te leren kennen. Een sprankelende conversatie over een gemeenschappelijke interesse bindt mensen meer dan een zakelijk gesprek. Mocht het gesprek wel over je werk gaan, probeer dan zo veel mogelijk over je drijfveren en passie te praten. Vertel tijdens het netwerken minder over wat je doet en meer over waarom je het doet.
Netwerken wordt vaak als tijdverspilling beschouwd, terwijl het in werkelijkheid een goede en noodzakelijke tijdsinvestering is. De afgelopen jaren had ik het zo druk met foto-opdrachten, dat ik mijn eigen netwerk heb verwaarloosd. Sinds de opdrachtenstroom door de economische crisis is afgenomen, merk ik daar de gevolgen van. Er zijn weinig persoonlijke relaties die ik kan benaderen voor nieuw werk. Netwerken doe je voor de lange termijn. Het levert niet onmiddellijk opdrachten op, maar zorgt voor continuïteit in je opdrachtenstroom.

De situatie kan zich voordoen waarbij je een potentiële klant op het oog hebt, maar niemand kent om hem ‘via via’ te kunnen benaderen. De sociale media bieden in dat geval een uitgelezen kans om ‘koude contacten’ lauw te maken. Je kunt bijvoorbeeld reageren op berichten. Je kunt hem attenderen op een artikel waarvan je denkt dat het belangrijk voor hem is; je kunt hem op een seminar wijzen of een belangstellend berichtje sturen als je ziet dat hij je LinkedIn-profiel heeft bekeken. Er zijn mogelijkheden te over om ervoor te zorgen dat je op de radar van jouw potentiële klant verschijnt.

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

Ben je coach of trainer en wil je het boek gebruiken met je leerlingen? Bestel dan per doos van 20 exemplaren voor slechts € 129,- Tel. 020-4210811

Share