Het is soms fijn om tijdens een opdracht je hart te luchten over collega’s die onder de prijs werken, dalende tarieven, prutsers aan de leiding, moeizaam communicerende opdrachtgevers en meer van dat soort onderwerpen waar we onderling uren over kunnen klagen. Maar schieten we er iets mee op? Als je roddelt over anderen, infecteer je jezelf en je omgeving met negativisme. Met klagen los je geen problemen op, maar creëer je ze juist.
Het is verstandiger en constructiever om met collega-freelancers te overleggen hoe je nu het beste om kunt gaan met die nieuwe, moeilijk te benaderen hoofdredacteur. Een meer positieve aanpak leidt direct tot meer vertrouwen en positievere gevoelens. Vertrouwen komt elke samenwerking ten goede. Neem je dus voor om niet mee te doen met roddel en achterklap. Praat niet over mensen, maar over ideeën. Terwijl je stond te roddelen over die nieuwe hoofdredacteur, had je ook kunnen brainstormen over nieuwe onderwerpen of invalshoeken waarmee je die vervelende hoofdredacteur juist had kunnen verrassen, waarmee je werk naar je toe had kunnen trekken.

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

Ben je coach of trainer en wil je het boek gebruiken met je leerlingen? Bestel dan per doos van 20 exemplaren voor slechts € 129,- Tel. 020-4210811

Share