Opdracht: bel potentiële opdrachtgevers lukraak, zonder afspraak op, of ga aangekondigd bij ze langs.
Dat is koude aquisitie. Er is veel lef en doorzettingsvermogen voor nodig. Een bord voor je kop is ook handig. De meeste freelancers krijgen er koude rillingen van. Ik ken geen journalist, copywriter, scenarioschrijver, fotograaf, illustrator, grafisch ontwerper, stylist, visagist of wat voor creatieveling dan ook, die hier enthousiast over is.

Het goede nieuws is dat koude aquisitie niet werkt. En dat je het ook niet hoeft te doen. Vergeet die opdracht.

Regelmatig heb ik mezelf gedwongen de telefoon op te pakken om me als fotograaf aan te bieden. Op basis van kansberekening had ik bedacht dat als ik per week minstens tien tijdschriftredacties belde, er altijd wel een zou toehappen. In een maand tijd zou ik zo aan vier nieuwe opdrachtgevers komen. Niet dus. Deze methode heeft mij nooit een opdracht opgeleverd. Eigenlijk had ik beter moeten weten, want al in mijn vorige leven als vertegenwoordiger heb ik geleerd dat koude aquisitie een zwaktebod is. Schrap het maar van je ‘to do-lijst’, ik ga je met mijn boek tot een góede verkoper opleiden.

 

Bestel het boek!  boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

Ben je coach of trainer en wil je het boek gebruiken met je leerlingen? Bestel dan per doos van 20 exemplaren voor slechts € 129,- Tel. 020-4210811

Share