Als je bij Ikea een matras koopt, mag je het tot negentig dagen na de aankoopdatum zonder opgaaf van redenen terugbrengen. Heel slim, want op die manier heeft de klant het idee dat hij geen risico neemt op het moment dat hij betaalt. Met andere woorden: de drempel van de aankoopbeslissing wordt verlaagd. De praktijk wijst uit dat er maar hoogst zelden iemand een matras retourneert.
Een goede verkoper verplaatst zich in zijn klant en weet dat het moment om tot koop over te gaan spannend voor hem is. Ook in het hoofd van de persoon die tegenover jou zit, spoken rampenscenario’s als hij op het punt staat zaken met je te doen: houd je je wel aan de deadline? Lever je straks geen broddelwerk in? Is hij een hoop tijd aan je kwijt? Ga je wel doen wat je belooft?
Ook jij kunt de drempel bij een aarzelende klant verlagen. Bied je product of dienst aan op basis van no cure, no pay. Dit leidt vrijwel altijd tot keurige betaling, omdat er een werkrelatie is ontstaan. Als je product of dienst in eerste instantie wordt afgekeurd, zal de klant je in negen van de tien gevallen inhoudelijke feedback geven en je een herkansing gunnen.

Kortom: Bied je diensten aan op basis van no cure, no pay, dat is slimmer en minder risicovol dan – in een poging je opdrachtgever meer zekerheid te geven – je dienst goedkoper aanbieden.

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

In mijn boek met makkelijk en direct toepasbare commerciële vaardigheden leer je jezelf als creatieve freelancer beter ‘in de markt’ te zetten en te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren.

 

 
Ben je coach of trainer en wil je het boek gebruiken als lesmatriaal?

Bestel dan per doos van 20 exemplaren voor slechts € 129,-

Share