Bied je dienst gratis aan adviseer ik in mijn boek. Dat lijkt tegenstrijdig in een boek vol praktische tips waarmee je makkelijker opdrachten scoort en beter betaald krijgt, maar dat zit zo:

 
Know, like, trust, luidt een ijzeren verkoopwet: opdrachtgevers moeten je eerst kennen en aardig vinden, voordat ze het vertrouwen hebben om klant bij je te worden. Zorgen dat ze je leren kennen en mogen, kun je onder meer voor elkaar krijgen met een andere ijzeren verkoopwet: proeven doet kopen. Of, zoals ik het ook wel formuleer: proeven doet happen.
In zijn boek Verkoopkunst stelt Wim Aalbers dat niets beter werkt om nieuwe klanten te werven, dan ze een nieuw sapje te laten proeven of een nieuw wasmiddel te laten proberen. Jij kunt ook gratis samples van je werk weggeven. Een grafisch vormgever kan voor een bedrijf een gratis flyer maken. Een visagiste kan ter kennismaking leden van een tijdschriftredactie aanbieden gratis hun make-up te doen als ze naar een tijdschriftengala gaan. Zelf heb ik een pr-bureau eens aangeboden gratis foto’s voor hun website te maken. Twee weken later lieten ze mij meedoen met een offerte voor een megaklus voor Andrélon.
Een klant gratis van je werk laten proeven is iets heel anders dan onbezoldigd voor hem werken. Het draait om de onderlinge verplichting om een gift te beantwoorden met een tegengift. Dr. Robert Cialdini, hoogleraar marketing en hoogleraar psychologie, noemt dit het principe van wederkerigheid. Volgens hem is een gratis aangeboden dienst een belangrijk beïnvloedingswapen als het persoonlijk, betekenisvol en onverwacht is. Maak wel duidelijk dat het eenmalig is en vermeld wat je normaal in rekening zou brengen voor hetgeen je weggeeft. Zo krijgt je zakelijke cadeautje in de ogen van de ontvanger nog meer waarde.

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

 

In mijn boek met makkelijk en direct toepasbare commerciële vaardigheden leer je jezelf als creatieve freelancer beter ‘in de markt’ te zetten en te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren. Mijn boek staat vol met praktische tips die ik persoonlijk in de praktijk heb getoetst. Het werkt en jij kan het ook.

Share