Omdat ik voor een aantal zakenbladen werk, bezoek ik veel bedrijven. Daar zet ik mannen in pak – managers, beursanalisten, ondernemers – op de foto. Als ik klaar ben, wisselen we visitekaartjes uit, maar de kans dat we ooit nog iets van elkaar zullen horen, is klein. Het zijn namelijk mensen die mij nooit zelf met een foto-opdracht zullen benaderen. Of toch?
Tegenwoordig stuur ik de geportretteerde een dag later een e-mailtje om hem voor zijn tijd te bedanken. In die mail schrijf ik ook: ‘Ik wilde je nog attent maken op een van mijn blogteksten. Het zijn maar een paar regels. Wellicht vind je het interessant.’ En dan volgt de link naar de volgende tekst:

Personal branding begint met…
Op internet is alles personal branding. Op sociale media communiceren geen bedrijven of producten met elkaar, maar personen. Dienstverlenende bedrijven zijn feitelijk niets meer dan een groep personal brands van verschillende specialisten.
In ontelbare managementboeken werd de afgelopen jaren gesproken over personal branding. Veel hedendaagse auteurs richten hun pijlen op zakelijke sociale media.
Ondernemers en zelfstandige professionals die hiermee ECHT resultaten hebben geboekt, weten inmiddels dat een goede portretfoto de beste eerste stap is. Dus wil je een goede foto van jezelf? Boek dan een goede fotograaf. Spreek af dat je de foto’s vrij van copyright mag gebruiken.
Een goede fotograaf is een beelddenker en beeldmaker. Bespreek met hem of haar het doel van de foto en waar jouw personal brand voor staat. De foto moet bij je verhaal passen. Wat wil je uitstralen? Creativiteit, zakelijkheid, degelijkheid, toegankelijkheid of exclusiviteit? Een goede foto past qua kleur bij de bedrijfskleuren. Is de huisstijl licht en fris, dan moet de foto dat ook zijn. Een professionele fotograaf die meedenkt – en het beeld vrij van copyright levert – is niet goedkoop, maar wel onmisbaar voor iedereen die personal branding en zakelijke sociale media serieus neemt. En fijn om te weten: met een serie goede portretten kun je probleemloos drie jaar vooruit.

Op deze manier heb ik al een aantal opdrachten binnengehaald die groter waren dan de opdracht waarvoor ik de man in pak bezocht. Als journalist kun je met een beetje creativiteit een vergelijkbare tekst verzinnen over het belang van goed geschreven content. Als grafisch ontwerper over het belang van gelikte vormgeving en huisstijl, als visagist over het belang van make-up bij presentaties, enzovoort.

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

In mijn boek met makkelijk en direct toepasbare tips leer je jezelf als creatieve freelancer effectiever ‘in de markt’ te zetten en beter te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren. Mijn boek staat vol met praktische tips die ik persoonlijk in de praktijk heb getoetst. Het werkt en jij kan het ook.

Share