Vandaag had ik een boeiend gesprek met Sabine en Raffaella. Echte fans van mijn boek, mag ik wel zeggen. We spraken over het ontdekken van je toegevoegde waarde als (zelfstandige) professional en de kracht daarvan. Voor je zichtbaarheid en vooral ook voor jezelf. Zodat je doelen kunt bepalen. Het is moeilijk scoren zonder doel, zei Johan Cruijff al. En als creatievelingen met een dagelijkse dosis ideeën loop je al snel het risico alle kanten op te schieten. Grote ondernemingen koppelen een aantrekkelijke belofte aan hun product. Zodat je bijvoorbeeld bij vriendschap onwillekeurig aan Amstel denk of bij veiligheid aan Volvo. Waar denken mensen aan als ze jouw naam horen? In mijn boek vind je oefeningen om op zoek te gaan naar jouw eigen merkidentitiet. En tips om een stevig merk te worden.

 

Het gaat erom jezelf de juiste kwaliteit vragen te stellen. 

 

Na het gesprek dacht ik terug aan een passage uit het boek Good to Great.

Daarin schrijft Jim Collins: Stel dat je een carrière kunt opbouwen die aan de volgende drie eisen voldoet. Ten eerste heb je voor dat werk een echt talent meegekregen (‘ik ben gewoon geboren om dit soort dingen te doen’). Ten tweede word je er goed voor betaald (‘krijg ik hier ook nog geld voor?’). Ten derde doe je werk waar je hart sneller van gaat kloppen (‘ik begin elke ochtend met zoveel plezier en ik geloof echt in wat ik doe.’). Elke zelfstandige professional zou zichzelf af moeten vragen: Waar heb ik echt een talent voor meegekregen? Wat roept mijn hartstocht op? En hoe kan ik dat vertalen naar toegevoegde waarde waar opdrachtgevers geld voor over hebben?

 

Het beantwoorden van dit soort vragen geeft je inzichten die onmisbaar zijn bij het opbouwen van een klantenkring die bij je past.

Wil je onder mijn begeleiding aan de slag met je personal brand?

Kijk dan even of mijn Personal branding weekeind iets voor je is.

 

Wil je ook boeiende gesprekken met andere (zelfstandige) professionals? Wil je een netwerk opbouwen waarin je elkaar helpt, inhuurt en gaat aanbevelen? Sabine en Raffaella organiseren Creatieve Klik, een netwerkborrel op 18 september in Amsterdam.

 

Voor een kleine bijdrage van maar 12 euro excl. btw kun je erbij zijn. Klik op de banner voor meer info:

Creatieve klik

 

 

 

Share