Bied je opdrachtgever niet wat hij vraagt…

…maar wat hij nodig heeft.

 

In voorgaande blogs heb je de kracht van actief luisteren en observeren ontdekt. Zodra je weet wat de doelen, problemen of zorgen van een opdrachtgever zijn, kun je hem met jouw vakkennis gaan adviseren. Zie het als jouw taak zijn leven makkelijker te maken. Je maakt zichtbaar dat de klant met jouw samenwerking precies dat kan bereiken waar hij nu behoefte aan heeft. Zijn voordelen zitten niet per se in de kwaliteit van jouw product of dienst, maar kunnen ook op andere gebieden liggen: tijdswinst, kostenbesparing, meer gemak, betere efficiëntie, enzovoort.

Een voorbeeld. De hoofdredacteur van een bedrijfsblad vertelde mij dat er voor elk nummer steeds vier of vijf verschillende werknemers werden geïnterviewd en gefotografeerd. Vooral de foto’s joegen de productiekosten op. Hij betaalde een vast tarief van € 350 per portret en was dus € 1400 of € 1750 per nummer kwijt. Daarbij was het elke keer weer een tijdrovende bezigheid om afspraken tussen de werknemers en de diverse fotografen te organiseren.
Hier zag ik een kans hem te adviseren hoe hij tijd en geld kon besparen. Ik stelde hem voor alle werknemers op één dag door mij te laten fotograferen. Dat zou hem € 950 kosten, mijn dagprijs voor dit soort klussen. Daarnaast bood ik aan zelf alle afspraken te regelen. Hij hoefde mij alleen de contactgegevens te overhandigen en zou ruim voor de deadline de portretten van de geïnterviewden van mij terugkrijgen. Het was een klassieke win-winsituatie.

 

 

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

Share