Je hebt de opdracht goed uitgevoerd, de factuur is opgestuurd, en dan? Auteur Spencer Johnson wijst in zijn boek The One Minute Sales Person op een belangrijk, maar vaak vergeten onderdeel van de verkoopstrategie: de aftersales. Hij stelt dat het echte verkopen misschien wel pas na het betalen van de factuur begint. Hier ligt namelijk een kans om een nieuw contact verder uit te bouwen.

Aftersales stap 1
Bel als zzp’er / freelancer de opdrachtgever na afloop van de klus met de vraag of alles naar wens verlopen is en of je misschien nog iets kunt doen. Wellicht zie je ertegenop om zonder duidelijke aanleiding de telefoon op te pakken en te bellen, maar bedenk dan het volgende:
– Het komt altijd sympathiek over als je, nu alles achter de rug is, informeert of alles naar wens is verlopen. In feite geef je extra service op een dienst die al geleverd en gefactureerd is. De klant zal aangenaam verrast zijn.
– Je loopt het risico dat je te horen krijgt dat niet alles naar wens is verlopen. Dat is vervelend voor de vakman in jou om te horen, maar nu weet je dat jouw innerlijke verkoper hier een kans ziet. Als je niet had gebeld, was je er misschien nooit achtergekomen dat iemand nog wat te klagen had over je werk. Waarschijnlijk had je nooit meer iets van de opdrachtgever gehoord. Nu kun je je excuses aanbieden, je fout herstellen, er iets van leren en ondanks je misser een positieve indruk achterlaten.
– Meestal zal de opdrachtgever gewoon tevreden zijn. In dat geval kun je voorzichtig naar een nieuwe opdracht vissen.
– Mocht de opdrachtgever lyrisch zijn, dan kun je hem ook nog vragen of hij een referentie voor je website wil schrijven (zie boek).

Aftersales stap 2
Nodig de mensen met en voor wie je hebt gewerkt uit op je sociale media.

Aftersales stap 3
Zorg dat je mogelijkheden tot vrijblijvend contact benut: zet je nieuwe klant op je mailinglijst voor verhuisberichten, nieuwjaarswensen en uitnodigingen.

Goed om te weten:
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven hun klanten slechts in negen procent van de gevallen verliezen door een aantrekkelijker aanbod van de concurrentie. In maar liefst 67 procent van de gevallen verliest het bedrijf de klant omdat hun verkoper nooit meer van zich heeft laten horen.

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

In mijn boek met makkelijk en direct toepasbare tips leer je jezelf als creatieve freelancer effectiever ‘in de markt’ te zetten en beter te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren. Mijn boek staat vol met praktische tips die ik persoonlijk in de praktijk heb getoetst. Het werkt en jij kan het ook.

Share