Wat zeg je als een potentiële opdrachtgever je op een netwerkborrel vraagt wat je doet? Of als je in de rij voor de supermarktkassa een oude studiegenoot tegenkomt die in een bedrijf werkt waar jij klussen voor zou willen doen? Je usp en je personal brand (zie boek) vormen de grondstoffen van je elevator pitch. Dat is een ultrakorte presentatie van je werk, waarmee je een klant met wie je in de spreekwoordelijke lift staat, binnen dertig seconden duidelijk maakt wat je voor hem kunt betekenen. Volgens Milo O. Frank, auteur van het boek How To Get Your Point Across In 30 Sec Or Less, heb je maar een halve minuut, omdat dat de aandachtsspanne van de gemiddelde persoon is – daarom duren reclamespotjes maar een halve minuut. ‘Binnen dertig seconden moet je de interesse van je gesprekspartner wekken en hem ervan overtuigen dat jij iets voor hem kunt betekenen, want de rest zal hij als ruis ervaren,’ aldus Frank.
Het is dus zinvol om zo’n elevator pitch te formuleren en altijd paraat te hebben. Het in elkaar zetten ervan dwingt je om goed na te denken over je usp en personal brand. Wat zeg je als je de ideale opdrachtgever tegenkomt?

 

 

Een goede elevator pitch heeft vier eigenschappen:

 

 

1. Een elevator pitch begint met een uitspraak die de aandacht trekt. Begin je pitch bij voorkeur met een opvallende vraag, bewering of uitspraak. Je kunt op een bedrijfsborrel tegen een voor jou interessante internetondernemer zeggen dat je tekstschrijver bent en dat je ook wel eens teksten voor webshops hebt gecorrigeerd. Maar hij spitst zijn oren pas gegarandeerd als je een pittige bewering doet die zijn business raakt. Bijvoorbeeld: ‘Wist u dat een Brits onderzoek heeft aangetoond dat conversiepagina’s twee keer meer omzet opleveren nadat de spelfouten zijn gecorrigeerd? Kunt u nagaan wat er gebeurt als het ook nog eens pakkend geschreven is.’

 

2. Een elevator pitch bevat een belofte aan de gesprekspartner. Denk vanuit zijn belang en maak duidelijk wat zijn voordeel is als hij jou inhuurt. Vertel minder over wat je doet en meer over wat je voor je gesprekspartner kunt betekenen.

 

3. Een elevator pitch is maatwerk.
Zorg dat je je pitch eenvoudig kunt aanpassen aan je gesprekspartner.

 

4. Een elevator pitch stuurt aan op een afspraak.
Het zou natuurlijk mooi zijn als je binnen dertig seconden een klus weet binnen te halen, maar dat hoeft niet het resultaat van je pitch te zijn. Je bent ook al geslaagd wanneer je een concrete vervolgafspraak maakt.

 

Wil je meer tips lezen? of een verkooptraining voor freelancers volgen?

 

 

 

Share