Er is nog een goede reden om af en toe ‘nee’ te verkopen. Ga na of de opdracht die je kunt krijgen relevant is voor wat je wil bereiken. Wil je misdaadverslaggever worden? Wat moet je dan met een opdracht voor een artikel over paasdecoraties? Natuurlijk, het is even lekker geld verdienen; als je krap zit, is het verleidelijk om alles aan te pakken. Maar uiteindelijk leiden dit soort klussen je af van je doel. Onthoud: specialiseren maakt je alleen maar aantrekkelijker voor de opdrachtgevers waar je het liefst voor werkt. Als een opdracht buiten je specialiteit valt, verkoop dan ‘nee’. Maar maak wel duidelijk waarvoor men wél bij jou moet zijn.

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

In mijn boek met makkelijk en direct toepasbare tips leer je jezelf als creatieve freelancer effectiever ‘in de markt’ te zetten en beter te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren. Mijn boek staat vol met praktische tips die ik persoonlijk in de praktijk heb getoetst. Het werkt en jij kan het ook.

Share