Stel dat glimlachen en herhalen toch niet werkt (zie blog over prijsonderhandeling). Je opdrachtgever begrijpt dat je prijs redelijk is, maar hij kan nu eenmaal niet meer betalen. Zijn budget is beperkt, hij moet bezuinigen, het zijn moeilijke tijden. In dat geval schakel je over op een andere techniek: je zakt met je prijs, maar geeft de korting niet voor niks. Enkele voorbeelden uit de praktijk:

– Een journalist vroeg € 0,45 per woord voor een artikel voor een weekblad, maar de chef-reportage wilde niet meer dan € 0,35 betalen. De journalist ging ermee akkoord, onder voorwaarde dat hij niet drie, maar slechts één persoon hoefde te interviewen voor zijn verhaal: korting in ruil voor minder kwaliteit.
-Een visagiste ging akkoord met € 50 minder op haar dagprijs om modellen bij een jaarlijkse modeshow op te maken. Op voorwaarde dat zij bij deze modeshow de vaste visagist zou worden: korting in ruil voor zekerheid.
– Een vormgever hanteerde een vast tarief van € 1750 voor het vormgeven van een boek. Hij wilde het voor de geboden € 1500 euro doen, mits hij drie boeken mocht vormgeven: korting in ruil voor meer werk.

Ik heb zelfs ooit zelf korting aangeboden in ruil voor meer werk. Het ging om een mega-opdracht: 2600 personeelsleden fotograferen van een bedrijf met 18 vestigingen door heel Nederland. Ik had er al helemaal op gerekend, maar het gesprek met de klant verliep ongeveer zo:
‘We hebben een andere fotograaf van vergelijkbare kwaliteit. Nu willen we met hem én met jou werken om de reiskosten te beperken. We willen jou het noorden van het land laten doen en die andere fotograaf het zuiden,’ aldus de klant.
‘Het zou de gewenste eenheid van alle portretten ten goede komen als ze allemaal door één fotograaf gemaakt worden,’ beargumenteerde ik.
‘Dat ben ik met je eens, het is puur een geldkwestie. Sorry.’
‘Als ik nu helemaal geen reiskosten bereken en het hele land doe?’
‘Ik weet niet, we hebben het nu zo bedacht. Op zich werken we het liefst met jou, maar, wordt het ook niet te druk voor je?’
‘Dat is geen probleem, want ik werk met een assistent. Als die reiskosten het laatste struikelblok zijn, kan ik zelfs jullie filiaal op Curaçao zonder reiskosten doen. Dat zou geweldig zijn, toch? Op voorwaarde dat ik het over twee weken al kan doen, want dan ben ik er toch al voor een andere opdracht.’
Ik maakte nog een grapje over de besparing van reiskosten naar Curaçao en weer terug, van 14.600 maal 28 cent, en de opdracht werd mij gegund.
Dit was echt een voorbeeld van korting geven in ruil voor meer werk. De opdracht werd er twee keer zo groot van. Naar Curaçao vloog ik toch al voor een andere klus. En die paar tientjes reiskostenvergoeding voor mijn ritten kriskras door Nederland die ik misliep, had ik er graag voor over.

 

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

In mijn boek met makkelijk en direct toepasbare tips leer je jezelf als creatieve freelancer effectiever ‘in de markt’ te zetten en beter te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren. Mijn boek staat vol met praktische tips die ik persoonlijk in de praktijk heb getoetst. Het werkt en jij kan het ook.

Share