Geld verdienen als fotograaf
Het is een wijdverbreid misverstand dat er in de fotografie geen droog brood valt te verdienen.
Ik begrijp dat wel, want maar een kleine groep fotografen weet een goedgelegde boterham te verdienen. De overgrote meerderheid moet het zien te doen met de kruimels die van het bord vallen van die succesvolle collega’s.
De harde werkelijkheid is namelijk dat slecht een kleine groep succesvol is. Pakweg 20 procent van die succesvolle creatieve freelancers haalt namelijk 80 procent van alle opdrachten binnen.
Wat is de zienswijze van deze groep? Wat doen ze anders? Welke tips en trucs kunnen we van deze groep leren?
Hoe kun je bijvoorbeeld klussen binnen halen die je met hart en ziel kan doen?
Bij opdrachtgevers die bij je passen en je waarderen?
En zou het niet geweldig zijn om dat voor elkaar te krijgen door geen rol te spelen, maar juist door nog meer jezelf te zijn?
kortom… Hoe zorg je nu dat je bij die kleine groep creatievelingen zit die goed geld weet te verdienen met hun passie?
Mijn boek Commerciële intelligentie geeft antwoord op al die vragen. Ik deel Inzichten die voor MIJN carrière cruciaal bleken. Wat ik vertel komt uit de praktijk. Ik ben geen man van de theorie. Althans niet van de theorie alleen. Wat ik leer toets ik in de praktijk. Het moet toepasbaar zijn en resultaat opleveren. Anders vind ik het zonden van mijn tijd. :-)
Jezelf en je werk verkopen als freelancer kan eenvoudiger, effectiever en authentieker. Laat mijn boek je daarbij helpen. Haal het boek bij de bibliotheek, leen hem van die inmiddels succesvolle collega of koop hem op deze site of in de boekhandel.
Succes!
Geld verdienen als fotograaf?
Bestel hier jouw exemplaar voor € 20,-
inclusief 6% btw en verzendkosten.
[easy_contact_forms fid=2]
Het boek COMMERCIËLE INTELLIGENTIE ontvang je op het opgegeven adres.
De factuur via e-mail.
Beste Herman, met één fotografie-opdracht verdien ik meer dan een hele drukgang van mijn boek. Mijn motivatie is om oprecht te helpen. Veel creatieve vakmensen hebben kwakkelende bedrijfjes, terwijl diezelfde freelancers met een beetje kennis zichzelf effectiever in de markt kunnen zetten en hun werk kunnen verkopen. Zonder zichzelf te verloochenen. Ik wil daar graag bij helpen en geef al mijn kennis weg in een boek van twee tientjes. Ik denk niet een hele sector te kunnen veranderen. Wel droom ik van een wereld waarin elke creatieveling een goed belegde boterham weet te verdienen met dat wat hij of zij het allerliefste doet. En ik zie het als een missie omdat met zoveel mogelijk collega’s voor elkaar te krijgen.
De eerste en tweede alinea zijn al met elkaar in tegenspraak, want volgens de tweede alinea is het ‘misverstand’ geen misverstand! Verder blijkt dat de wereld van de fotografie een aardige afspiegeling is van wat zich in de hele maatschappij afspeelt en wie denkt dat een boek als dit dat voor één specifieke sector gaat veranderen is slachtoffer van een goed verkooppraatje, namelijk dat van de boekverkoper. De eerste verdienste haal je dus al binnen als je het boek niet aanschaft ;-) .