Het is (als creatieve zzp’er) je taak duidelijk zichtbaar te maken waarom je prijs fair is. Voor een buitenstaander lijkt het altijd gemakkelijk wat een vakman doet. Een chef-reportage van een krantenredactie is geneigd te onderschatten hoeveel tijd een journalist in een artikel steekt. Zelfs een artdirector kan niet direct zien dat je drie dagen aan een illustratie hebt gewerkt. Elke creatieveling weet dat juist de beste dingen er het eenvoudigst uitzien.

Freelancejournalist Wim Schouten is de bedenker van de Family Matters box: een fraaie handgemaakte doos met daarin een stapeltje losse vellen op A4-formaat. Op die vellen staat het smaakvol vormgegeven levensverhaal van een familie.
Wim, een rasjournalist, interviewt een aantal leden van een familie en giet hun antwoorden in een mooi en leesbaar verhaal. Een cadeau over en voor het leven. Onbetaalbaar, zou ik zeggen. Dat denken zijn klanten soms ook, maar dan als ze de prijs horen. Die kan oplopen tot € 10.000 euro als het om een grote familie gaat. Wim loopt het risico dat zijn klanten niet weten wat er allemaal bij zijn werk komt kijken. Wat zij zien, is dat hij langskomt en hen de oren van het hoofd vraagt met een recordertje op tafel. Zo kunnen zij het idee krijgen dat Wim met een paar uurtjes interviewen duizenden euro’s toucheert. Wat zij niet zien, is dat Wim de opgenomen interviews thuis letterlijk uitschrijft – tijdrovend monnikenwerk. Dat hij alle losse anekdotes tot één logisch, onderhoudend geheel moet smeden – een soms moeizaam, creatief proces. Dat hij een eindredacteur inhuurt om de puntjes op de i te zetten, dat hij een artdirector moet betalen om alles mooi vorm te geven, dat hij ondertussen niet moet vergeten die handgemaakte box op tijd te bestellen. Kortom, Wim is zo een maand full time aan het werk.

Aan Wim de taak zijn (potentiële) klanten te vertellen wat er allemaal bij zijn werk komt kijken. Niet alleen vooraf, maar ook tijdens het maken van de box. Natuurlijk niet in de vorm van een klacht – die oude vader van jou mompelt en is echt niet te verstaan. Nu ben ik uren extra kwijt aan het uitschrijven van de opnames.
Nee, in zo’n geval zou hij bijvoorbeeld wekelijks een berichtje naar de klant kunnen sturen waarin hij de vorderingen meldt.

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

In mijn boek met makkelijk en direct toepasbare tips leer je jezelf als creatieve freelancer effectiever ‘in de markt’ te zetten en beter te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren. Mijn boek staat vol met praktische tips die ik persoonlijk in de praktijk heb getoetst. Het werkt en jij kan het ook.

Share