Na mijn lezing bij ZZP-café Werkenhoven schreef Fred Geers deze impressie naar de organisatie. Leuk om te lezen hoe een deelnemer de avond ervaren heeft.

 

ZZP CAFÉ KROMMERIJN
Terugblik/impressie avond met Robert Elsing
Als nieuwkomer in de groep even wennen. Een binnenkomst in een café waar je vooral ruggen van mensen ziet. Handje schudden. Kopje koffie de zaal in. Een spreker stelt zich voor en begint met zijn succesvolle levensverhaal. Hij doet het zonder beeld. Alleen zichzelf en een flipover. Communiceren zoals het ging in de jaren 70.
Maar dan blijkt dat de zaal toch geboeid luistert.

En reageert.

Af en toe kijkend op zijn kaartjes houdt hij de structuur in de gaten. Je stelt je daarmee kwetsbaar op. En dat blijkt nou net de kern van het verhaal te zijn: “houd het maar persoonlijk”. Een verhaal doorspekt met eigen ervaringen en wat ervaringen uit de literatuur. Maar beide zeer herkenbaar. De kelnertypes met verschillende vormen van aandacht naar de klant. Wie heeft het niet ook ervaren? En zo heeft Robert Elsing binnen een uur eigenlijk bereikt waar hij voor stond.
De kernpunten schrijft hij nog even op voor de helderheid: 
1. aandacht
 2. belofte
 3. doel
 4. maatwerk.
 Maar wie zijn boek koopt (en dat zijn er heel wat) kan het allemaal rustig nalezen. Wat dan nog hangen blijft vooral is dat het niet gaat om verkooppraatjes om de aandacht te krijgen. En hoe sta je erin? Vergelijkenderwijs de colporteur die 1 op de 18 deuren niets verkoopt. Hoe ga je daar mee om? Kleine stapjes, humor en luchtigheid helpen. Kijk naar de successen die je wel boekt.
Grappig en tegelijk confronterend is de indeling van de groep van verkopers. De taart met de drie taartpunten: de kleinste puntjes zijn van de harde verkopers en die van de smart verkopers (dat horen wij te zijn: empatisch, met wilskracht en kennis); de grootste massa is de groep van de softe verkopers.
In 30 seconden jezelf goed neerzetten (pitchen) valt niet mee, dat bleek wel weer aan het eind. Maar belangrijk is dat je je begrenst en beperkt waar je echt de aandacht mee trekt. Niet voor niets hebben radio en tv-commercials die lengte. En zoals Robert uit zijn eigen werk schetste. In de lift een invloedsrijke figuur laten voelen wat je kan. Als je daar dan weer een mooie klus uit haalt is de pitch gelukt.
En pitchen kan je overal. De bar van het café in Werkhoven bleek aan het eind van de avond zeker geen verkeerde plek ervoor. Voor mij als nieuwkomer direct al een eerste leerzame avond. Genoeg stof om over na te denken. En met het boek erbij kom je weer een stapje verder. Een goed initiatief van het ZZP Café Krommerijn. Het smaakt naar meer.
Een paar mooie uitspraken:
•    Het moet wel authentiek zijn
•    Combinaties van passies belangrijk
•    Mensen laten stralen
•    Aangeven waarom je dingen doet
•    Laten kiezen tussen ja en ja

 

 

Fred Geers

fredgeers.nl

 

 

Share