Albert Heijn belooft 99 aanbiedingen voor € 0,99, een mobieltje van Samsung heb je voor € 69,99, een Batavus-fiets kost € 799, een auto € 29.990, een huis € 399.000. Je kent de prijskaartjes wel die net onder een psychologische grens blijven. Wie iets wil verkopen, probeert de prijs aantrekkelijk te laten klinken. Voor freelancers is het zinvol hieraan mee te doen, maar niet te overdrijven. Je maakt jezelf belachelijk als je een dagprijs van € 999 vraagt, omdat € 1000 zo duur klinkt. Maar het is toch verstandig om stil te staan bij hoe je tarieven overkomen. Als ik voor een pr-bureau fotografeer, reken ik doorgaans een dagprijs van € 950, omdat die vriendelijker overkomt dan € 1000. Maar stel dat de opdracht is om vijf mensen op één dag te fotograferen. Dan klinkt € 200 per portret sympathieker dan € 950 euro. Een visagist die gevraagd wordt zes mensen op te maken, kan overwegen een dagprijs van € 475 in plaats van € 500 te vragen. Maar het klinkt nóg beter betaalbaar als ze € 90 per persoon rekent.

Een goede verkopende freelancer weet dat niet de prijs zelf belangrijk is, maar de wijze waarop de klant de prijs ervaart.

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

In mijn boek met makkelijk en direct toepasbare tips leer je jezelf als creatieve freelancer effectiever ‘in de markt’ te zetten en beter te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren. Mijn boek staat vol met praktische tips die ik persoonlijk in de praktijk heb getoetst. Het werkt en jij kan het ook.

Share