Robert Elsing is inmiddels al negentien jaar een succesvolle freelance fotograaf. Het grappig is dat hij al direct succesvol was toen hij, nog ongehinderd door veel vakkennis, als fotograaf startte. Hoe is het mogelijk dat hij als absolute beginner meer verdiende dan collega’s met een prachtige opleiding op de fotoacademie en jarenlange werkervaring?

 

Dat kwam door zijn achtergrond en instelling. Robert was als kind al een ondernemer in de dop. Hij verkocht geraniums aan de deur, werkte als tiener jarenlang als marktkoopman en maakte op zijn 21ste een bliksemcarrière als vertegenwoordiger.

 

Wat Robert zeer terecht aangeeft in zijn boek en wat ik ook bij veel zzp-ers zie, is dat  freelancers zich vaak gedragen als een werkloze die een baan zoekt. Ze zijn vooral bezig om opdrachten te zoeken, terwijl ze eigenlijk moeten beginnen met het opbouwen van een bedrijf. Denk na over de klanten waar je voor wilt werken. Zie het werk dat je doet als een product dat verkocht moet worden. En bouw aan je eigen merkidentiteit.

 

Hij schreef er een nuchter boek met als titel “Commerciële intelligentie, het geheim van winstgevend freelancen.

 

 

Handzaam en vol praktische tips

 

In dit handzame boek van slechts 120 pagina’s wordt de basis van commercieel denken en handelen op een praktische wijze toegelicht. Zaken die aan de orde komen: hoe je een goed verkoopgesprek houdt, hoe je een goede prijs vraagt, hoe je ambassadeurs van je klanten maakt en goede referenties opbouwt, en andere weetjes die veel freelancers helpen om commercieel meer succesvol te zijn.

 

Zelf heb ik ruim twintig jaar in functies gewerkt waar commercie een belangrijk deel van de functie was en ik zelf mijn adviesopdrachten moest binnenhalen en invullen. Ook heb ik jarenlang diverse verkooptrainingen gehad. Veel van de stof die ik in deze verkooptrainingen heb geleerd en zaken die ik in de praktijk toepas, zie ik in het boek van Robert terug.

 

De tips uit het boek van Robert Elsing zijn zeer nuttig om je commerciële intelligentie te vergroten. Zeker voor artistieke freelancers is dit een zeer lezenswaardig boek dat hen op weg helpt naar een betere omzet en meer klanten.

 

Saskia Postma / De Personal Branding Coach.

Share