Heb begrepen dat je het leuk vindt om mijn reactie op het boek te horen. Hierbij mijn recensie ;-)
Begin met je de bekende veer in het achterwerk te steken;
Met opvallend veel bravoure geschreven. Leest prettig door de gekozen aparte onderwerp indeling. Gaat daardoor niet vervelen, wat vaak het geval is met dit soort literatuur. De harde kaft heeft als voordeel dat je zelfs in de passaatwind het boek kan lezen en laten liggen zonder dat het alle kanten opwaait. Een detail maar toch prettig, ook op het strand van Zandvoort.
Ik heb mij wel moeten dwingen het te lezen als een zzp’er, omdat ik dezelfde start gemaakt heb als jij in jouw carrière. Ik was denk ik minder talentvol in de commercie dan jij en heb de richting van leidingeven en organiseren gekozen. Voor mij staan er veel bekende waarheden in. Ik kan mij echter goed verplaatsen in een zzp’er, omdat ik deze en klein bedrijven heb mogen adviseren.
Dit is ook de reden dat ik het jammer vind dat het zo gericht is op wat jij noemt de “creatieve beroepen”.
Ik ben van mening dat dit ook zeer nuttige lesstof kan zijn voor andere vaklieden zzp’ers bijvoorbeeld; timmerlieden, klusbedrijven, loodgieters etc. Ook deze moeten creatief zijn om zich te onderscheiden t.o.v. de concurrentie.

Een voorbeeldje; mijn buurman/vriend Hans in Haarlem zzp’er Timmerbedrijf, kreeg de vraag van een notariskantoor gevestigd in een oud grachtenpand, om een ontwerp en offerte te maken voor rondom open boekenkasten in het kantoor van de notaris. Zijn concurrenten hadden direct een prijs klaar door ter plekken uit te rekenen dat zoveel meter en de hoeveelheid planken zoveel kosten. Hans vroeg wat meer tijd en maakte een prachtig ontwerp gemaakt van oud mooi bewerkt hout, wat bijzonder goed paste bij het oude pand en het beroep van Notaris. Hij was wel drie keer zo duur als zijn concurrent, maar werd toch uitgenodigd voor een toelichting en kreeg de voor hem waardevolle opdracht. Hier moest ik aan denken toen ik je boek gelezen had en daarom denk ik dat er nog veel andere beroepen doelgroep kunnen zijn. Denk wel dat er dan hier en daar wat andere woorden gebruikt moeten worden. Meestal hebben deze vaklieden een LTS niveau waar vakwerk  werd geleerd en daar zijn ze net zo vol van als bijvoorbeeld fotografen. Daardoor hebben zij dezelfde problemen als het om commercie gaat. Kleine bedrijven trouwens ook!
Ook moest ik denken aan een interne personeelstraining uit het verleden waarin geleerd werd dat kwaliteit bij je zelf begint en als jezelf  kwaliteit bent, komt de rest daarna ook wel en de klant herkent dat. Aan het einde van de training kregen de deelnemers een spiegel mee met daarin de tekst:” Kwaliteit herken je in een oogopslag of niet soms?”. Ook daar moest ik aan denken toen ik het gelezen had. Ik denk dat ik je geen mooier compliment kan maken.

Kortom: Een geweldig leerzaam boek dat het verdiend om gekocht te worden!

 

Share