In de tijd dat ik opgeleid werd en mijn praktijkervaring opdeed als verkoper beschikte ik nog niet over internet of zelfs maar een mobiele telefoon. Daardoor was het gebruikelijker zomaar ergens aan te kloppen of iemand op te bellen. Internet heeft echter het begin van het verkooptraject ingrijpend veranderd.
Waarom zouden prospects tijdrovende bezoekers ontvangen als ze via zoekmachines, review-sites of hun digitale netwerk de informatie in een handomdraai kunnen krijgen?

Het initiatief is daardoor steeds meer bij de koper komen te liggen.

 

Elke freelancer met ervaring weet dat de kans op verkoopsucces met sprongen vooruit gaat als de potentieel klant zelf contact opneemt. Maar hoe krijg je mensen zo ver dat ze jou gaan benaderen? Hoe wordt je als freelancer een klantmagneet? 

 

Dat doe je door bewust aan je online reputatie te werken door te zorgen dat je opvallend en met een aansprekende belofte zichtbaar bent op die digitale plekken waar opdrachtgevers zitten en zoeken. Door je missie, visie en expertise te delen op het web en zo te sturen wat mensen over je te weten komen en zeggen. Door te laten zien dat je een prettige persoonlijkheid bent, om het geruststellende gevoel op te roepen dat het bij jou wel in goede handen is. En dat het direct zichtbaar is dat je een product levert dat boven de middelmaat uitsteekt. En… om zo wie zo te zorgen dat jij en je dienst het waard zijn om over te praten: daarmee word je vindbaar.

 

Wil je freelancen voor tijdschriften? Je creatieve talent inzetten voor bedrijven? Ben je al freelancer maar wil je een beter gevulde agenda? Kijk dan verder op deze site voor lezingen en/of het boek Commerciële intelligentie – het geheim van winstgevend freelancen.

 

 

Share