Tijdens lezingen waarbij ik creatieve freelancers adviseer hoe ze zichzelf in de markt kunnen zetten en hun werk te verkopen, wordt vaak beweerd dat als ze eenmaal in gesprek zijn met een mogelijke opdrachtgever het eigenlijk altijd goed komt.

Ik betwijfel dat. Als ik doorvraag bedoelen ze dat de presentatie goed ging. Maar dan?

Ik mijn boek schrijf ik daar het volgend over:

Geweldig dat je presentatie goed ging en de opdrachtgever enthousiast is. Handen worden geschud, je krijgt een klop op de schouders en met een brede grijns vertrek je weer. Je voelt je licht, je loopt op rozen. Maar ga je nog iets horen? Voor je klant is dit allerminst vanzelfsprekend. Voor hem was je misschien een ontspannend intermezzo tijdens een hectische dag; wellicht is hij je een uur nadat je bent vertrokken alweer vergeten.
Of je je bezoek nou een portfoliopresentatie of een kennismakingsgesprek noemt, feitelijk is het niet meer of minder dan een verkoopgesprek. En pas als je een opdracht of op zijn minst een vervolgafspraak hebt gescoord, is je missie geslaagd. Zet je over je schroom heen en vraag, als je nog geen opdracht aangeboden hebt gekregen, om een klus. Probeer, als dat er niet inzit, een vervolgafspraak te maken.

Enkele veelgebruikte afsluittechnieken van ervaren verkopers:

– Vraag rechtstreeks om de opdracht: ‘Wil je mij de opdracht geven?’
– Laat je gesprekspartner kiezen tussen ja of ja: ‘Zal ik er volgende week aan beginnen, of wil je het al eerder hebben?’
– Doe alsof de samenwerking al vanzelfsprekend is: ‘Ik reserveer vast een dag in mijn agenda en kijk meteen even of de visagist dan ook kan.’

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier
Ben je coach of trainer en wil je het boek gebruiken met je leerlingen? Bestel dan per doos van 20 exemplaren voor slechts € 129,- Tel. 020-4210811

Share