Iedereen die van copyrights leeft, krijgt ermee te maken: e-mails, vaak lang van stof, die eindigen met het verzoek of men ons werk tegen naamsvermelding mag gebruiken. Die verzoeken worden vaak op een manier gebracht alsof we er heel blij mee moeten zijn. Maar van bronvermelding alleen kan de schoorsteen niet roken en hopelijk heeft deze bedelaar zijn e-mail ook niet bij wijze van vrijwilligerswerk geschreven. Ik mail nog wel eens terug dat ze zelf hopelijk wél voor hun werk betaald krijgen en dat ook ik van mijn werk moet leven. Vervolgens noem ik, afhankelijk van de oplage, mijn prijzen voor gebruik van foto’s uit mijn archief. Daarna hoor je nooit meer wat. Logisch, want de mailschrijver heeft zichzelf in verlegenheid gebracht. Dus als je toch nog wat wilt verdienen aan deze potentiële klant, zul je moeten nabellen. En je vooral niet te snel persoonlijk afgewezen voelen. Want de kans dat men inmiddels al een andere, gratis oplossing heeft gevonden, is levensgroot.

 

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

In mijn boek met makkelijk en direct toepasbare tips leer je jezelf als creatieve freelancer effectiever ‘in de markt’ te zetten en beter te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren. Mijn boek staat vol met praktische tips die ik persoonlijk in de praktijk heb getoetst. Het werkt en jij kan het ook.

Share