Lotte is een freelance illustrator die ik via vrienden ken. Toen ik tijdens een etentje vroeg hoe het met haar werk ging, reageerde ze verbitterd:
‘Ik heb nauwelijks werk, blijkbaar zijn er geen klanten voor wat ik maak.’
‘Maar je werk is juist erg goed!’ zei ik verrast.
‘Bladen willen niet meer betalen voor kwaliteit.’
‘Ik kan moeilijk geloven dat je weinig werk hebt omdat je goed bent… Wat doe je om aan klanten te komen?’
‘Ach, ik probeer echt van alles!’
‘Maar wat precies?’
‘Ik heb een selectie van mijn beste werk op mijn nieuwe website gezet.’
‘Heel goed, je hebt nu een digitaal portfolio. Dat is een mooi begin. En verder?’
‘Ik zet ook af en toe vrij werk op Facebook.’
‘En, verder?”
‘Wat bedoel je met ‘verder’?’
‘Dus je verwacht dat je al je werk via je website binnenhaalt?’
‘En via FaceBook. Ja, zo werkt dat tegenwoordig toch?’

 

Niet dus. Ik legde Lotte uit dat internet schromelijk wordt overschat als het om het scoren van werk gaat. Gemiddeld krijg ik hooguit een of twee kleine opdrachten per jaar via mijn met zorg gemaakte website, die dankzij slimme zoekmachine-optimalisatie duizenden bezoekers per maand trekt. Ik heb eens uitgerekend dat ik nog geen twee procent van mijn jaaromzet rechtstreeks aan mijn website te danken heb. Ik heb nog nooit een freelancer in de creatieve sector ontmoet die veel werk via internet binnenhaalt. Niet via een website en niet via de sociale media. Waarom niet?
1. Er zijn zoveel creatieven met een eigen site, dat je in de massa verdwijnt. Nederland telt meer websites dan inwoners…
2. Jezelf via internet verkopen kun je het beste vergelijken met het rondstrooien van folders. Folderen kan uitstekend werken voor de Gamma, Wibra en Blokker: het algemene publiek is hun doelgroep en de scherpste prijs hun belangrijkste verkoopargument. Maar jij wil je diensten verkopen aan een selecte doelgroep (hoofdredacteuren, uitgevers, creatief directeuren, art- directors), en niet per se tegen de allerlaagste prijs.

 

3. Jouw diensten zijn geen bulkgoed, maar maatwerk. Om ze te kunnen verkopen, moet je jouw klanten dus persoonlijk leren kennen: zijn behoefte peilen, zijn motivatie doorgronden, inventieve oplossingen bieden etcetera.
Er bestaan ‘vergelijkingssites’ die creatieven aanbieden alsof het bonusaanbiedingen zijn. Door je bij zo’n site aan te sluiten, maak je jezelf tot een bulkgoed. Opdrachtgevers die hier komen grasduinen, letten alleen maar op de prijs, zoals mensen doen als ze een vliegticket zoeken. Vraag je een hogere prijs dan andere freelancers op de site, dan zorgt de zoekfunctie van zo’n site dat je naar de laagste plaats zakt. De enige die echt aan dit soort sites verdienen, zijn de internetondernemers die erachter zitten.

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

In mijn boek met makkelijk en direct toepasbare tips leer je jezelf als creatieve freelancer effectiever ‘in de markt’ te zetten en beter te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren. Mijn boek staat vol met praktische tips die ik persoonlijk in de praktijk heb getoetst. Het werkt en jij kan het ook.

 

 

Share