Journalisten, fotografen, grafisch ontwerpers, visagisten en stylisten die ik spreek zien allemaal de omzet dalen en de markt verharden. De spoeling is dunner geworden, dat zeker, maar wat doe je eraan?

Was vakmanschap en een beetje netwerken voorheen voldoende om genoeg opdrachten binnen te halen, vandaag de dag zullen we een studie moeten maken van hoe we onszelf in de markt zetten en hoe we opdrachtgevers enthousiasmeren en beïnvloeden om voor ons te kiezen.
Hoewel al een kleine 1600 freelancers mijn boek hebben gekocht krijg ik de indruk dat het niet erg gebruikelijk is onder creatieve freelancers om zelfhulpboeken te lezen, seminars te bezoeken of om jezelf te laten coachen. Ik mis de veerkracht, de wendbaarheid en de drang om koste wat kost vooruit te komen. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de overleving in deze moeilijke tijden. Door je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen en je te verdiepen in marketing en verkoop,  leer je kansen zien, kom je tot de kern van jou toegevoegde waarde, ga je jezelf overtuigender presenteren, ben je je bewuster van wat je voor een opdrachtgever kan betekenen, wordt je zelfbeeld minder kwetsbaar, krijgt je zelfvertrouwen en trots een boost, enzovoorts. De voordelen zijn legio.

 

contact fotograaf voor informatie

Zorg dat je niet alleen vaktechnisch bijblijft, maar lees ook zelfhulp-, marketing-, verkoop en (zelf)managementboeken. Bezoek eens een seminar, laat je coachen. Probeer de adviezen uit, schaaf ze eventueel bij en kijk wat bij je past. Ik heb in de afgelopen 20 jaar als creatieve freelancer voor meer dan twee miljoen aan opdrachten binnengehaald. Dat was mij nooit gelukt als ik mijzelf niet jaarlijks een budget had gegeven om mijzelf verder te ontwikkelen. (En inzichten niet had omgezet in actie.) Je hoeft niet perse veel geld te investeren, via de bibliotheek kom je ook een heel eind.

 

Nu 100 euro vroegboekkorting: PERSONAL BRANDING WEEKEIND

 

 

Share