Hij draagt een confectiepak met stropdas, zijn geföhnde kapsel zit als in beton gegoten en zijn eeuwige glimlach is oogverblindend. Hij positioneert zich sluw voor de deuk in de tweedehandsauto die hij aanprijst, legt geniepig zijn hand op de kleine lettertjes van het contract dat je tekent. Zijn praatjes zijn spekglad. Terwijl hij ratelt, spiedt hij met slimme oogjes naar je zwakke plekken. Hij beschikt over een arsenaal slinkse trucs om je geld af te troggelen, iets in de maag te splitsen en te belazeren.

Als dit het beeld is dat je van een verkoper hebt, wordt het moeilijk om je ertoe te zetten de verkoper in jou tot leven te roepen. Maar ik wil graag een ander type verkoper aan je voorstellen. Een empathische man of vrouw met zelfkennis, iemand die trots is op de producten of de diensten die hij of zij verkoopt. Iemand die van de kwaliteit van zijn waren overtuigd is en je die met veel passie wil laten zien. Iemand die gelooft in zichzelf en zijn argumenten. Iemand die als je aarzelt, niet gaat pushen, maar met je meedenkt en je oprecht wil helpen de juiste beslissing te nemen. Iemand die helpt plannen te realiseren en dromen waar te maken. Zo’n verkoper is op zijn gebied ook een vakman. Hij beschouwt het als zijn specialisatie problemen van zijn klanten vaardig op te lossen. En dat doet hij met veel inzet, doorzettingsvermogen en creativiteit.
Bedenk dat wanneer jij als verkoper aan de slag gaat, je geen oude auto met verborgen gebreken hoeft te verkopen. Je brengt je eigen product of dienst aan de man. Iets waarvan jij als geen ander de waarde en mogelijkheden kent en trots op bent.
Trouwens, als je nu met je portfolio onder de arm naar een potentiële opdrachtgever stapt, zit je eigenlijk al in de rol van verkoper. Alleen heb je op dat gebied nog geen enkele vakbekwaamheid. Dat gaan we nu veranderen.

Hard sellers zijn doordrammers die je fanatiek iets in de maag proberen te splitsen. Of je iets met hun product opschiet, interesseert ze niet. Daartegenover staan de soft sellers, behulpzame adviseurs die in hun enthousiasme ‘vergeten’ dat ze ook iets aan je willen verkopen. Verkopers zoals ik die in dit boek bespreek, worden smart sellers genoemd. Dat zijn ook behulpzame adviseurs, maar dan met de benodigde wilskracht om een klant binnen te halen. Het is mijn bedoeling dat je dankzij mijn tips zo’n vaardige smart seller wordt.

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier:  http://www.commercieleintelligentie.nl/boek/

Ben je coach of trainer en wil je het boek gebruiken met je leerlingen? Bestel dan per doos van 20 exemplaren voor slechts € 129,- Tel. 020-4210811

 

Share