Voor een winkelier is ‘nee‘ moeten verkopen een echte miskleun. Sta je daar in je mooi ingerichte pand, met je zorgvuldig uitgestalde producten en je enthousiaste personeel, om tegen klanten te moeten zeggen: ‘Sorry, dat hebben we niet op voorraad.’
Maar voor een freelancer die een dienst verkoopt, is ‘nee’ zeggen niet per definitie verkeerd. Dat leerde ik van Pim Christiaans in de tijd dat hij hoofdredacteur was van het tijdschrift Men’s Health. Hij zei letterlijk: ‘Jouw volle agenda maakt je alleen maar geliefder. Je bent druk, dus geliefd, dus goed. Daarmee krijgen klanten bevestigd dat ze met jou een goede keuze hebben gemaakt.’
Kijk naar fabrikanten die adverteren met ‘bestverkochte producten’. Als vanzelf veronderstellen we dat het goede producten zullen zijn.
Is je agenda structureel leeg, dan doe je er goed aan af en toe te doen alsof hij heel erg vol is. Dat is een goed begin. Je zult zien dat, als je aangeeft alleen nog maar de woensdag vrij te hebben, die woensdag voor de klant opeens heel waardevol en aantrekkelijk wordt. Het geeft hem of haar een gevoel van urgentie en schaarste. Dit principe kun je natuurlijk op allerlei verschillende manieren toepassen:

•    Een offensief in de sociale media waarin je roept dat de eerste druk van jouw boek bijna uitverkocht is, kan twijfelaars een gevoel geven dat het nu of nooit is.
•    Fotografie die als kunst wordt verkocht, wordt uitgegeven in kleine oplages en geeft de koper een gevoel van schaarste en exclusiviteit.
•    Van een workshop waar nog maar ‘enkele plaatsen beschikbaar’ zijn, zullen die ‘laatste plaatsen’ sneller worden verkocht dan de eerste plaatsen.

 

Bovenstaande tip komt uit het boek Commerciële Intelligentie / Het geheim van winstgevend freelancen. Bestel het boek hier

In mijn boek met makkelijk en direct toepasbare tips leer je jezelf als creatieve freelancer effectiever ‘in de markt’ te zetten en beter te verkopen, zodat je niet alleen creatief, maar ook commercieel kunt floreren. Mijn boek staat vol met praktische tips die ik persoonlijk in de praktijk heb getoetst. Het werkt en jij kan het ook.

Share